Druk op enter om de resultaten te tonen of ESC om te annuleren.

6 dingen die je moet vermijden tijdens het Afvallen

Hopelijk gaat je programma soepel van start en bent je blij met je vooruitgang tot nu toe. Maar voor anderen die nog geen resultaten zien, is het iets frustrerender geweest. Veel lijners hebben de neiging om soortgelijke fouten te maken wanneer ze proberen om gewicht te verliezen. Maar je bewust zijn van deze fouten – en het maken van kleine fysieke en mentale veranderingen – zal je helpen het gewicht te verliezen en het voorgoed uit te schakelen. Hier is hoe:

1. Minder calorieën is niet altijd beter

Veel mensen gaan ervan uit dat hoe minder je eet, hoe sneller je verliest. Een van de grootste fouten die lijners maken is dat ze niet genoeg eten. Je caloriebereik is gebaseerd op je huidige gewicht, doelgewicht, hoe agressief je doel is (of je nu snel of langzaam wilt afvallen) en hoeveel beweging je doet. Je aanbevolen calorie bereik lijkt misschien een heleboel voedsel – vooral als je gewend bent aan rage, beperkende diëten.

Maar als je lichaam niet genoeg voedingsstoffen en calorieën krijgt (vooral als je minder eet dan je aanbevolen calorieën bereik), zal je stofwisseling vertragen. Dit wordt “hongersnoodmodus” genoemd omdat je lichaam denkt dat het een hongersnood ervaart, dus het begint elke calorie die je het geeft vast te houden, waardoor het gewichtsverlies veel langzamer of onmogelijk wordt en de kans op gewichtstoename groter is. Daarom is het zo belangrijk om binnen je calorieënbereik te eten. Als je dat niet bent, kan het meer kwaad dan goed doen.

2. Ieder persoon is anders

Terwijl sommige mensen veel gewicht verliezen in de eerste paar weken, kunnen anderen een paar weken lang geen gewicht verliezen. Bijvoorbeeld sommige afslankpillen werken veel beter voor een persoon dan honderd andere personen. Hoewel dit frustrerend kan zijn als je alles goed doet, is het geen reden om het op te geven. Soms duurt het gewoon een tijdje langer om de resultaten van je harde werk op de weegschaal te zien. Vergeet niet dat goed eten en regelmatig sporten een positieve invloed hebben op je gezondheid op vele andere manieren, zoals meer energie, minder stress, betere slaap en een verminderd risico op veel ziekten. Je ontvangt deze voordelen, ongeacht het aantal op de schaal.

3. Afvallen is niet constant

Veel mensen verliezen veel in de eerste paar weken, en dan wordt hun gewichtsverlies aanzienlijk vertraagd. Het is volkomen normaal om weken te hebben waarin je meer verliest dan verwacht, en weken waarin je gewicht hetzelfde blijft ondanks je constante inspanningen. Ons lichaam is erg gecompliceerd en werkt niet altijd mee met de schattingen van hoeveel we kunnen verwachten te verliezen. Mensen verliezen zelden een constante hoeveelheid gewicht per week. Het meten van je gewichtsverlies op maandbasis kan een nauwkeurigere graadmeter zijn voor hoe goed je het doet.

4. Verwacht obstakels

Niemand is perfect. Je kan verwachten dat je een aantal hobbels in de weg kan raken, hoe hard je ook je best doet. Bijvoorbeeld als je een smallere taille wilt is het moeilijk, je kan niet op een plek gewicht verliezen. Het belangrijkste is niet om je door die hobbels volledig van de baan te laten raken, maar om ervan te leren en vooruit te komen.

5. Afvallen zie je niet meteen

Het verminderen van de calorieën vandaag de dag (door middel van voeding en lichaamsbeweging) zal niet noodzakelijkerwijs op de schaal verschijnen aan het eind van de dag of zelfs niet tegen morgen. Je gewicht kan variëren van dag tot dag om redenen die niets te maken hebben met je dieet en trainingsprogramma. Veel van deze schommelingen zijn te wijten aan de inname van water en voedsel. Hoewel je weegschaal de hele dag door veranderingen kan vertonen, zijn schommelingen die alleen te wijten kunnen zijn aan voedsel en water, geen permanent gewichtsverlies of gewichtstoename.

Als je uzelf onmiddellijk weegt na het dragen van een “zweetpak”, het betreden van een sauna of het beëindigen van een intensieve training, kan dit een verlies op de weegschaal (of misschien niet) laten zien. Maar dat is tijdelijk waterverlies dat terugkomt nadat je jezelf hebt gerehydrateerd door te drinken. Vergeet niet – je probeert vet te verliezen, niet alleen “gewicht” of watergewicht.

Dit is een goede reden om jezelf niet meer dan één keer per week te wegen.

6. Niet te snel afvallen

De eerste fout dieters maken is dat ze onrealistische verwachtingen hebben over gewichtsverlies. Studies tonen aan dat personen die snel gewicht verliezen meer kans hebben om het terug te krijgen. Dus als je deze maand een paar kilo hebt verloren – uitstekend!

Hopelijk zullen deze tips je helpen voorkomen dat veel van de gemeenschappelijke valkuilen dieters gezicht, en omgaan met de ups en downs van gewichtsverlies gemakkelijker. Hou vol! Het is niet altijd gemakkelijk, maar je kan het wel!